Händelser RSS - Dalarna

måndag 20 augusti 2012

Februari 2012 Hundratals uppsagda från ISS Trafficare uppsagt avtal med Sj



Jag jobbade ihop med b la dessa personer på fordonsvården cst 2001-2006.
Ja redan 2005 på våren var vi uppsagda men varslet drogs efter kritik tillbaka.
Flera av de uppsagda var fd Sj städare kvinnor flera över 60 år gamla.
Jag nämner inga namn men kom på att när Sj 2004 tog tillbaka sin växling skojade en ung städerska som gick som arvodist att kunde Sj ta tillbaka växlingen kunde de väl ta tillbaka sin tågstädning.
Ja i Malmö,Göteborg samt Stockholm C samt Hagalund blev det så.
Jag satt mest i växlingens lokal för knuten vid sp 8 var felbyggd lokalen var inte byggd för så stor personal styrka det blev trångt.

De olika språk grupperna gjorde att det lät som ett surrande getingbo.
Svenska,finska,chilenska och somaliska i en skön mix.
En arbetsledare fick en dag nog och halvt skrek att eftersom detta är en svensk arbetsplats i Sverige ska alla här bara tala svenska och inte sina modersmål.
De sade bara hahaha gå ut om du inte orkar lyssna och han fick ge upp.

Nåt värre skvaller än på knuten har jag aldrig hört förr så fort nån gick ut så blev det örontasslare bakom ryggen.

Här satt folk som kom från växlingen efter krock med en bil.
Här fanns en fd tkl som blev avstängd från växlingen pga fylla två gånger.
Och de sista åren efter mig fick tågstädningen ta över växlingens kläder som ju inte användes mera.

jag tyckte inte att fordonsvårdens kläder passade för beträdelse av spårområdet.
Jag använde alltid mina växlingskläder som syntes bra.
Visst fick städningen gå över spåren med skulle använda varselvästar.

Ja inget hjälpte av Seko trafficare aktioner för uppsagda blev de.
15 ska vara kvar på cst tillhörande ISS transport.Lokalvård samt A--train.

Ska sägas att jag blev erbjuden att lämna fordonsvården för att komma tillbaka till Sj men man skulle jobba tre dagar i hgl samt två på cst och den stora bangården i hgl samt de enorma vagnhallarna var rena öken för mig.

De hårda nätterna i maj 2005 ska jag aldrig glömma.
Började få problem med hälsenorna redan då kunde bara halta sakta fram med smärta.

Jag hängde inte med när jag var klar var de andra långt borta fick leta över spåren efter dem.

De som stal ur resturangvagnen blev filmade och uppsagda några kunde inte fastställas identitet på.
Minns att de gjorde såna skador på dörrar mm så vagnarna måste tas ur trafik.
Jag tycker synd om alla de unga tjejer som jobbade som arvodister och sommarjobbare som fick gå.

Alla de äldre som ingen vill anställa!
Senast förlorar ISS sina kombi terminaler i Umeå samt Årsta helt klart är att man väljer inte ISS för de är dyrast!

Stockholmståg tar 2013 över tågvärdar och stations personal dock ej städningen.

Gunnar Andersson




































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen med din kommentar,vårda språket!