Händelser RSS - Dalarna

söndag 14 mars 2010

Brev från Janne! 2010 03 14

Från en bekant så har jag erhållit detta mycket läsvärda reportage och som jag vänligen ber Er att också vidarebefodra till alla Era bekanta och vänner, men kanske ändå mest till "motståndarsidan" eftersom det är dom som behöver denna information mer än någon annan!
En efter en kryper dom nu fram ut sina dunkla hålor och erkänner sina fel och brister, det är bra gjort och det ska vi respektera tycker jag. Hur ofta hör man politiker erkänna sina fel....
Vänligen
Janne


Josefsson: ”det största journalistiska sveket”


Janne Josefsson

I denna veckas lördagsartikel skriver jag om Jan Josefsson, mer känd som Janne Josefsson. TV-profil, vänsterjournalist och officiellt sett känd som rabiat anhängare av det mångkulturella samhället. Han har gjort TV-reportage för avslöjande samhällsprogram som ”Striptease”, ”Fittja Paradiso” och ”Uppdrag granskning”. Det var han som var hjärnan bakom det uppmärksammade ”valstugereportaget” inför valet 2002, där rasistiska åsikter i de politiska partierna skulle avslöjas. Han har ofta engagerat sig i invandrarfrågor och ofta varit på offensiven mot invandrarkritiska politiska partier, bland annat Sverigedemokraterna. Alla vet vi vem han är.

Eller, vet vi vem han egentligen är?

2008, för två år sedan, gav han en intervju i Helsingborgs Dagblad (Mannen bakom avslöjandena). Helt plötsligt erkände han saker som Sveriges Television och de större tidningarna och mediahusen i Sverige varit väldigt noga med inte ska komma till allmänhetens kännedom. Under intervjun erkänner han helt plötsligt följande, jag citerar honom ordagrant ur intervjun:

- Flykting- och invandrarfrågan är det största journalistiska sveket som min generation journalister genomfört i det här landet. Vi har inte på ett seriöst och trovärdigt sätt beskrivit vilka oerhörda problem som finns i ett mångkulturellt samhälle. Jag tillhör dem som försvarar det mångkulturella samhället. Men vi som försvarat det har ju förskönat det. Det är otroliga saker som har hänt i arbetarförorterna, där en trappuppgång på några år kunde förvandlas, medan vi stämplade rasist i pannan på de som protesterade och sedan själva förskansar oss i områden långt bort från flyktingar och invandrare.

Chockerande? Det är hur som helst en helt annan bild än den som förmedlas via den statliga propagandamaskinen Sveriges Television. Jag tar första meningen igen, bara för att låta budskapet ifrån en av Sveriges Television’s mest kända journalister nå fram.

- Flykting- och invandrarfrågan är det största journalistiska sveket som min generation journalister genomfört i det här landet.

Jag undrar vilka de andra journalistiska sveken är om invandrarfrågan är det största av dem? I intervjun pratar Josefsson även om sin tid på journalisthögskolan och sin första tid som journalist. Jag citerar tidningen:

”Journalistskolan kallades för Kommunistskolan på den tiden. 68-andan var levande och studenterna hade inte sällan politiska bevekelsegrunder för sitt yrkesval. Det fanns något otäckt i det, säger han.

- Jag jobbade på Sveriges Radio från mitten av 70-talet och det var fantastiskt. Men jag var med om att man svartlistade folk. De som ville föra ett resonemang om flyktingmottagning var rasister. Var man emot dagis var man en fascist. Det var skrämmande.”

I intervjun pekar Janne Josefsson ut två hot mot vad han kallar den seriösa undersökande journalistiken. Det första hotet är att den politiska makten nu anlitar pr-konsulter för att försvåra den undersökande journalistik de i andra sammanhang hyllar. Det andra hotet är det låga förtroende journalister har hos allmänheten. Han menar att detta beror på den bristande rapporteringen från baksidan av det mångkulturella samhället.

Det tycker jag räcker som avslöjande för idag, läs gärna Helsingborgs Dagblads artikel: Mannen bakom avslöjandena. Janne Josefsson tilläts senare samma år göra ett betydligt mer nyanserat reportage i Sveriges Television, hur han fick igenom det är ett mysterium. Någon kanske var skyldig honom en tjänst, eller så hade Sanningsministeriet ovanligt många sjukanmälda den dagen. Hur som helst, någon vänlig själ publicerade dessa inslag på Youtube, så jag lägger med dem i artikeln.

Medan vi stämplade rasist i pannan på de som protesterade – del 1 av 2



Medan vi stämplade rasist i pannan på de som protesterade – del 2 av 2



Relaterade artiklar:

EX HD PI SvD

bloggo – vecka 10







--------------------------------------------------------------------------------
Jag använder en gratisversion av SPAMfighter för privata användare.
1340 spam har blivit blockerade hittills.

Långsam dator? Gratis scanning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen med din kommentar,vårda språket!